måndag 18 maj 2009

Rapport från Kreta, del 4

Dag 4 – cyklopdagen.
Idag ville inte kottarna bada i havet. Det var för kallt i vattnet och i luften, sa de. Jag tänkte att jag väntar väl ut dem, hyrde solstolar för 6 euro och borrade ner hälarna i den kretensiska sanden, envis som en konfirmand med mopedvittring.
Jaha, nu går jag och badar, sa jag efter en stund. Ja, gör du det, sa kottarna.
Så jag badade. Ensam. Skönt, men inte så kul, själv, ute i sundet.
Väl tillbaka på land överdrev jag hur skönt det hade varit – en lögn de små falkögonen givetvis genast såg igenom, mycket beroende på att jag stod och huttrade dem rätt i ansiktet.
Jag la mig på handduken i solen (kottarna hade full kontroll över stolarna under parasollen) och stekte mig varm.
Proceduren upprepades nån halvtimme senare, men här med tillägget att kottarna nu hävdade att de var hungriga. Köpte chokladcroissanter (är man på semester så är man) i en bambuhydda (vi är ju ändå på Kreta – värsta infödingsön) på stranden vilka försvann ner i en hast.
Nu då? Bada nu?
Nej, det var fortfarande för kallt.
Men det beror ju på att ni sitter i skuggan, försökte jag.
Men du har ju sagt att vi ska akta oss för solen mitt på dan!
Fan! Fälld på eget grepp!
Alltså gjorde jag vad varje far med två öververbala barn skulle gjort i min situation: jag gav upp.
På väg hem gick vi förbi en Supermarket med cyklop, simfötter och snorklar i alla färger hängande ute vid gatan. Kotte 2 frågade om de inte kunde få varsin sån. Sur som en piraya, som precis blivit tillsagd att tapirerna är slut och allt som finns kvar är grönsaker, svarade jag genast ”nej”.
Väl på hotellet, efter en stärkande måltid, drabbades jag av det Dåliga Samvetet. Vad fan, det är semester! Vad fan, vi ska ju ha roligt! Vad fan, vad håller jag på med? Vad fan, helt enkelt!
Gick och köpte cyklop, ungarna glada, ville genast ut till poolen och testa. Succé! Imorgon ska vi testa cyklopen i havet!
Dagen slutar i harmoni. Har jag köpt mig den? Kanske, men betänk: den är en dålig far som inte förstår värdet av en bra cyklop (Homeros, Iliaden).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar