tisdag 19 maj 2009

Hur ser man på en människa att den är dum i huvudet?

Ja, det finns naturligtvis de som säger att det kan man inte. De har emellertid fel.
Ett väldigt tydligt tecken kan t ex vara om personen i fråga prommenerar i travtakt och håller ett c:a 3-årigt barn, förmodligen sitt eget, i handen - hårt och en bit upp, så att barnet ömsom släpar, ömsom flyger bredvid personen - samtidigt som personen hårt och kostnadseffektivt röker en cigarett.
Du som gjorde just detta på Stigbergsliden i Göteborg ungefär vid 8.45 i morse - du är, till exempel, väldigt, väldigt dum i huvudet.
Kanske har du ett stressigt jobb, kanske har du nyss skilt dig, kanske har din bil just denna morgon vägrat starta. Fine. Vi har alla varit där. Ingen är perfekt.
Men ändå.
Du var på väg till spårvagnshållplatsen och jag var på väg åt andra hållet. Du gick på andra sidan gatan. Jag pratade i telefon. Poängen är: jag hann/orkade/ville just då inte lägga mig i. Nästa gång kommer det inte att bli så. Om du - mot all vettig och rimlig förmodan - skulle läsa detta:
Ha dåligt samvete. När du kommer hem ikväll med din son - gosa med honom. Gör det. Jag kommer att hålla förhör med dig nästa gång jag ser dig och kontrollera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar