onsdag 25 mars 2009

Cykel...

Vad händer?

Det pågår ett ständigt, tyst krig mellan bilister och cyklister. Inget nytt under solen med detta.

MEN...

Nu, när jag cyklar, har jag blivit uppmärksam på en märklig egenhet hos vissa av mina kära medcyklister.
Jag tillhör den delen av den velocipederande befolkningen som väldigt sällan har hjälm. Och DET ÄR INTE OKEJ!
Tydligen.
Jag får en flashback från barndomen; det är som att de som har hjälm hatar de som FÅR köra utan hjälm. Man får ofta blickar av typen "Du förstör för oss andra!"

Har ni tid vill jag bara ge ett högst konkret exempel som hände för några år sen:

Jag på cykel (utan hjälm), kotte 1 på cykel bredvid (med hjälm), kotte 2 i barnsadel (med hjälm), cyklandes Delsjövägen fram i sakta mak.
Vi möter en man på en väääldigt snabb cykel, med cykeldress och hjälm i matchande kulör och färgskiftande solglasögon. 10 sekunder senare kommer han upp jämsides med oss. Han har alltså vänt och kört efter oss. Följande dialog utspelar sig mellan honom och mig (och JAG SVÄR, detta HAR HÄNT på RIKTIGT!!!):

HAN: Barnen har hjälm, ja?!
JAG:(Leendes, undrandes vem mannen är och vad han vill)...Jaa...
HAN: Och pappa har ingen hjälm?
JAG: ...Nää, just det, ha ha...
HAN: Pappa kanske inte har nåt att skydda där uppe?
JAG: ...Va...

Varpå han vänder och flåsar vidare.
Som vanligt kom alla dräpande kommentarer av typen "Men du kanske ska skita fullständigt i vad jag har och inte har på mig, din stridspitt", "Pappa kanske ska vända på dig och parkera sin Kronancykel i din däckskåra" eller "Kom barn, farbrorn är full" inte till mig förrän 5-10 minuter senare.
Synd.
Det är ju inte så att jag inte VET att det är säkrare med cykelhjälm. Det är ju inte så att jag BRUKAR cykla med barnen utan hjälm, jag hade faktiskt bara glömt den den här dagen.
Det är bara det att jag fattar inte varför man inte, när man inte gör något olagligt eller något som skadar någon annan eller ens, för den delen, är någon annans bizninz, kan få lov att sköta sig själv utan inblandning?!?!?!

AAAAAAAH!

Tack för ordet, ordet är fritt.

Över och ut.

2 kommentarer:

  1. Dom finns överallt de där j-a förståsigpåarna. Själv fick jag mig en riktig utskällning av en vilt främmande medleåldersman, på gatan. Han tyckte nämligen inte att min fyraåring skulle ligga ner och skrika på gatan.
    Det tyckte inte jag heller, men någon hade gjort oss björntjänsten att lufta däcket på vår cykelkärra och då var ungen tvungen att gå. Det ville han inte. Det hade jag en viss förståelse för, men klockan var middagsdags, samtliga tre var trötta efter en dag på dagis/jobb vi skulle helst hinna inom cykelhandlaren, lillebror var för liten för att gå och fick därmed sitta kvar i kärran.
    Denna moralkärring i manlig version kliver fram till mig och talar om att det inte är bra att mitt barn ligger på marken och skriker. I nästa andetag talar han om för mig att han inte vet vad som har hänt, men att det är mitt ansvar som vuxan att lösa det så att barnet blir glad igen. Han erbjöd dock ingen som helst hjälp, utan tyckte bara att han hade rätten att stövla fram till mig och tala om för mig vilken usel förälder jag var.
    Resultatet blev att jag slet upp fyraåringen på fötter släpade honom i en hand, banaserade cykel och cykelkärra i den andra. Gick svärandes den kilometer det handlade om och lämnade in skiten hos cykelhandlaren.
    Fyraåringen sa med glansiga ögon "åh mamma, du kan jättemånga fler ord än jag".
    Han hade fått en helt ny dimension i sitt vokubulär. Stort tack till moraltanten som lärde min äldste son en massa nya svordommar ;)

    SvaraRadera
  2. Det är som om människor byter personlighet och blir kontrollfreak så fort de sätter på sig en cykelhjälm. Vad är det som händer med dem? Det finns ingen entydig forskning som kunnat påvisa att cykelhjälmen gör nån större nytta och kommer man utomlands är det glest mellan hjälmarna och ändå får folk moralpanik om de ser nån utan hjälm. Kan det vara så att de är avundsjuka på oss fria cyklister som dissar hjälmen? DET ÄR INTE FARLIGT ATT CYKLA.

    SvaraRadera