fredag 18 september 2009

SAFT & MATEMATIK

Jo, så här var det...

Idag gick jag och Kotte 2 till vår lilla lokala ICA-butik för att handla lite av livets nödtorft. När vi passerade safthyllan kände jag ett sug efter söta drycker och eftersom fredagsmys, helg och ledighet stundade så… Tänkte köpa en flaska vanlig blandsaft, men vad fick jag se?!

Icas eget märke Gott Liv gör fruktdrycker med olika smaker. Det är alltså ungefär som saft, fast nyttigare – om man får tro reklamen. 25% mindre socker och 10% mer fruktjuice än ICAs egna safter.
Lät ju jättebra, tyckte jag. Plockade på mig en Persika-Hallon, den såg god ut.

Men, så, bara lite snabbt, eftersom jag är en liten innehållsnörd som vill veta vad det är jag stoppar i mig, kastade jag ett getöga på innehållsförteckningen.

Förutom alla emulgeringsmedel (Gud vet hur mänskligheten överlevde intagandet av föda alla dessa 100.000-tals år av utveckling utan detta näringsmirakel i vår matspjälkningskanal!?!) som även denna produkt innehöll, så… ja, inte innehöll den mycket Persika-Hallon, inte! 0,5% persika och lika mycket hallon, men däremot 9% äpple(!).
Jaha.
Kalla mig en gammalmodig gubbdjävel, men är det inte ÄPPLE som är smaken då?
Ok. Kan vara så att just persika hallon behöver mycket smakhjälp, vad vet jag? Jag är ingen safttillverkare. Jag grep istället tag i Ananas-Passion och vred upp flaskans etikett mot mitt kritiska öga.
Säkert skulle den innehålla 5% ananas och 5% passionsfrukt. Allt annat vore vansinne.
Det var vansinne. Den innehöll också 9% äpple och, ja, just det, 0,5 % ananas och 0,5% passionsfrukt.
Och detsamma gällde de andra smakerna.
Vad vi dricker om vi köper de här dryckerna är alltså äpplesaft, med tillsats av andra frukter och bär. Kan ju vara bra att känna till.

Lite trött av detta lurendrejeri fattade jag tag i en flaska gammal hederlig apelsinsaft. Tänkte köpa den istället, eftersom jag nu var sur på alla jävla Gott Liv-produkter. Gripen av en stundens aning sneglade jag även på denna flaskas etikett, bara för att se exakt hur mycket mer skada denna sockerbomb nu skulle tillfoga mig och de mina, jämfört med fruktdryckerna.
De innehöll ju, som ni kanske minns, 25% mindre socker och 10% mer fruktjuice än ICAs egna safter.
ICAs apelsinsaft innehöll 6% juice och 6,5% socker.
”Fruktdryckerna” innehöll 10% juice och 5,5 % socker.
Vad jag nu skulle vilja ha svar på är:
vilken typ av uträkning ligger till grund för påståendena att en minskning från 6,5 % socker till 5,5% är en minskning på 25%? Är inte det en minskning på, ja, just det, precis, ni tänker helt rätt: 1% ?!?!
Och en ökning från 6 till 10% fruktjuice anser i alla fall jag motsvaras bättre av svaret 4% än påstådda 10.

Matematiker, statistiker, hör av er!

Oavsett hur man har räknat (och det finns säkert uträkningar som visar att det ICA har sagt är sant) så är inte skillnaden mellan fruktdrycken och saften i hyllorna direkt astronomisk.

Jag köpte blandsaft.
För jag är en sur gubbe som behöver lite sött i livet.

5 kommentarer:

  1. Ha ha HA! har du skickat till ICA? GÖR DET annars.

    SvaraRadera
  2. Coops blandsaft jordgubb: 9% fruktjuice, varav 2% jordgubbsjuice, 7,5% socker.

    SvaraRadera
  3. Underbart! Jag fick ett svar! Idag!
    Titta här bara:

    "Hej!

    Tack för att du har hört av dig till oss.

    Vårt svar:

    Gott liv innehåller 10 % fruktjuice och blandsaft innehåller 9 % fruktjuice. Skillnaden är 1 procentenhet (10% minus 9%). Däremot räknar man ut procenten genom att ta ökningen genom det värde man jämför med, alltså 1 (ökningen) delat med 9 (det
    värde man jämför med): 1/9 är ungefär lika med 0,11 vilket är samma sak som 11%.

    Varför man har dessa två olika måtten kan lätt förklaras med följande exempel. Tänk att ett företag har 1 % av en marknad. Om detta företag ett år senare har 2 % så är det inte inte intressant utifrån företagets synvinkel att säga att man har ökat
    marknadsandelen med 1 procentenhet utan i stället säga att man har fördubblat (eller ökat sin del med 100 %) marknadsandelen jämfört med tidigare år.

    Vi kan också för sakens skull visa uträkningen gällande sockerandelen. Gott liv innehåller 5,5 % tillsatt socker och blandsaften 7,5 % tillsatt socker. Skillanden är 2 procentenheter (7,5 % minus 5,5 %). I procent blir detta 2/7,5 vilket är ungefär
    lika med 0,267 (alltså 26,7 %). Båda dessa procentsatser är avrundade nedåt men överensstämmer med det som står på förpackningarna.

    Värderna som vi har använt kommer från Gott liv jordgubbsdryck och blandsaft jordgubb och alltså inte apelsinsaft. I dagsläget framgår det inte på förpackningarna vilken produkt vi har använt som jämförelseprodukt. Vi tar till oss detta och ska bli
    tydligare med att ange vilken produkt vi använder oss av som jämförelseprodukt vid nästa nytryck av förpackningsmaterialet.

    Du är alltid välkommen att höra av dig till oss. Vi hjälper gärna till!


    Med vänlig hälsning
    ICA Kundkontakt
    Camilla Gustavsson"

    Härligt!
    Det är alltså det där med procent och procentenheter som rör till det för mig.
    Det är ju, självfallet, inte intressant för ICA att berätta med hur många procentenheter deras saft och dryck skiljer sig åt. Det blir ju så lite då.
    Tack Camilla!

    SvaraRadera
  4. Sen har jag, Camilla, fortfarande inte fått svar på varför det egentligen är äppelsaft vi dricker.

    SvaraRadera