onsdag 19 augusti 2009

Spänn banden

Det finns ett gäng inspelade låtar, gjorda av allt från vad som måste vara totala idioter till hyffsat begåvade musiker, som cirkulerar bland mediafolk och artister i Sverige.
En del har kopierats från gamla telefonsvararmeddelanden från olika radiostationer, andra kommer från diverse skivbolags refuseringslådor. Och det mesta är helt jävla galet.

En av mina favoriter från ett sånt gammalt kassettband, omvandlat till CD, är nedanstående alster. Upphovsmannen är okänd, men om honom kan sägas att han sjunger i en takt och spelar i en annan på sitt dragspel - ett instrument han f ö inte behärskar alls.
Som plåster på såren för dig som inte har tillgång till själva ljudspåret kommer här texten, transkriberad av ingen mindre än moi.
Varsågod!

Ute på travbanan springer hästarna tramp, tramp, tramp
I flera lopp de ställer opp med att trava runt, runt, runt
Ja nu så ska det bli fart
Om alla kommer till start
Piska 115 till sin kamp, kamp, kamp

Spänn banden, en, två, kör! Spänn banden, en, två, kör!
Omstart! Alla på en gång!
Ptroo, ptrooo, ptrooo!
Spänn banden, en, två, kör! Spänn banden, en, två, kör!
En V-femma ger den travbitne glatt humör

Framme till totalisatorn för att göra köp, köp, köp
Snart loppet går, i kön man står, hästen är i form, form, form
Ja nu snart klockan ringer
Alla mot målet springer
Chansen finns i nästa löp, löp, löp

Spänn banden, en, två, kör! Spänn banden, en, två, kör!
Omstart! Alla på en gång! Vänd om!
Ptroo, ptrooo, ptrooo!
Spänn banden, en, två, kör! Spänn banden, en, två, kör!
En V-femma ger den travbitne glatt humör

Borta vid stallkurvan får alla hästar sprutt, sprutt, sprutt
Undan det går på innerspår, ettan vinner lätt, lätt, lätt
Ja, nu snart så är det mål
En galopp du inte tål
Vinnaren sprang fram till slut, slut, slut

Spänn banden, en, två, kör! Spänn banden, en, två, kör!
Omstart! Alla på en gång! Vänd om!
Ptroo, ptrooo, ptrooo!
Spänn banden, en, två, kör! Spänn banden, en, två, kör!
En V-femma ger den travbitne glatt humör

6 kommentarer:

  1. Måhända är det varken som sångare eller klaviaturspelare vederbörande okända storhet har sin styrka - utan som skald. För som skaldekonst betraktat är det här stort, stort, stort.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Oooh, som jag letat efter det där bandet! Dock måste jag ha gjort av med det i samband med att jag slängde alla andra gamla kasettband för tiotalet år sedan :(

    Idag fick jag i alla fall för mig att googla efter just denna sången, tänkte att i internetålderns år anno 2009 borde minst 10 personer ha dessa liggandes på sina servrar, och kanske tom. på YouTube... Men det enda jag hittade var din blogg som i och för sig gav mig en del garv. Du har inte möjlighet att lägga upp låten på din blogg eller så? Skulle skänka mig mycket tillfredsställelse att få höra den igen :)

    /Peter Sjöström (peddap@gmail.com)

    SvaraRadera
  4. Peter,
    synd att du inte var 2 veckor tidigare med din begäran. Min externa hårddisk - där jag hade alla mina låtar - har kraschat.
    Synd för dig, som sagt, men ändå mest synd om mig, faktiskt.

    SvaraRadera
  5. Legenden säger att det är 2 st, en som spelar och en som sjunger. Följaktligen finns det 2 st som har denna fantastiska polyrytmik :-D. Underbar kommentar om Skivfyndet också. Minns gubben väl. Växte upp i Tynnered men gick på Påvelund. Köpte en del Purple hos gubben :-D.

    SvaraRadera
  6. https://youtu.be/7AIN0cljA-0?feature=shared

    SvaraRadera